5. Meten is weten
Heel tof, die knallende social media strategie die je hebt neergezet, maar je wil natuurlijk ook weten wat je inspanningen precies opleveren. Meten is ten slotte weten. Eigenlijk alle social media platformen bieden enige vorm van analytics waarbij je bijvoorbeeld kunt zien hoe goed een specifieke post presteert of hoe het verloop van het aantal volgers is.
Maar er zijn veel meer manieren om het succes van je post op social media te meten.
UTM tags toevoegen aan je link
Om te meten hoe een link in je post presteert kun je een UTM link aanmaken. Zo kun je in Google Analytics terugzien of er geklikt is op een link via een specifiek platform en bij welke campagne deze link hoort. Je kunt een UTM link aanmaken via deze tool.

De tracking van je social planning tool
Zoals we eerder al schreven kun je gebruik maken van een planning tool voor je social media berichten. Vaak bieden deze tools ook analytics gegevens over de posts die je geplaatst hebt. Afhankelijk van de tool die je gebruikt zijn deze overzichten vaak iets gebruiksvriendelijker. Bovendien heb je in een tool het overzicht van al je gekoppelde social accounts, zonder dat je de analytics van je verschillende social kanalen naast elkaar moet houden.
Dashboards
Je kunt met verschillende tools dashboards maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Google Data Studio. Hiermee kun je een dashboard maken met precies de informatie die jij nodig hebt over je social media. Je kunt de UTM links die je hebt ingesteld tracken, en direct analytics data uit verschillende social kanalen inladen in je dashboard.