Social media marketing strategie: 5 stappen voor succes

LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok, Snapchat, WhatsApp, Pinterest. Een hele lijst, en allemaal social media platformen waar je gebruik van kunt maken. Maar waar moet je nu als bedrijf actief zijn? Veel bedrijven zien tegenwoordig in dat social media iets is waar ze waarde uit kunnen halen. Soms zien ze alleen door de bomen het bos niet meer. Herken jij dat ook? Lees dan snel verder, in deze blog zetten we de belangrijkste tips voor jouw social media marketing strategie op een rij.

Het voorbereiden van je social media marketing strategie

Een goede strategie begint met een goed plan. Zorg dus dat je de eerste stappen goed op papier hebt voor je van start gaat.

1. Kanalen kiezen voor je social media marketing strategie

Zoals we in de introductie al noemden zijn er heel veel verschillen social media kanalen om uit te kiezen. Belangrijk om je te realiseren bij het ontwikkelen van je social media marketing strategie is dat geen enkel platform verplicht is, en geen enkel platform is fout. Je kiest je platform op basis van je doelgroep. Welke mensen behoren tot jouw doelgroep en waar zijn zij actief? Denk dus goed na over je doelgroep en bekijk de statistieken over demografische gegevens van gebruikers van verschillende social media kanalen. Zo maak je een keuze die gebaseerd is op feiten!

Ben je al actief op een aantal social media kanalen en zit er misschien eentje bij die toch niet zo relevant is als je van tevoren had gedacht? Kill your darlings! Wees niet bang om afscheid te nemen van iets wat niet werkt. Het kost je tijd en geld die je beter kunt steken in de kanalen die wel bijdragen aan het behalen van je doelstellingen!

2. Doelstellingen bepalen van je social media marketing strategie

Om je social media marketing strategie tot een succes te maken moet je zorgen voor duidelijke doelstellingen. Want hoe weet je of je acties succesvol zijn als je niet weet waar je naartoe werkt? Vraag jezelf eens af waarom je precies actief bent op social media. Wat hoop je er precies uit te halen? Door dit goed op papier te zetten kun je gerichte KPI’s stellen en meten of je inspanningen daadwerkelijk opleveren wat je ervan had verwacht. Zo niet, dan kun je bijsturen in je strategie.

Vaak wordt social media bij B2B bedrijven ingezet als top of the funnel kanaal. Dit betekent dat je socials met name inzet om mensen bewust te maken van je merk en de content die je op bijvoorbeeld je website aanbiedt te promoten.

Onderzoek wijst uit dat de belangrijkste doelen die B2B marketeers in 2019 hebben behaald met social media zijn:

 

  • Het creëren van brand awareness
  • Het onderwijzen van mensen door het aanbieden van educational content
  • Het opbouwen van vertrouwen in het bedrijf

 

Allemaal uitkomsten die goed passen bij die bovenkant van de funnel. Dit zijn dan ook mooie doelstellingen om te zetten voor jezelf wanneer je aan de slag gaat met social media. Later komen we terug op het meetbaar maken van deze doelstellingen!

 

3. De voorkeuren van je doelgroep leren kennen

Misschien weet je al heel goed wie je doelgroep is en wat ze zoeken en kun je dit zo overnemen voor je social media marketing strategie. Maar vaak is het belangrijk om nog eens goed te kijken naar je doelgroep. Wat zien ze graag op social media en hoe kun je ze het beste aanspreken?

 

Wat je in ieder geval helder moet hebben voor je content gaat schrijven voor je social media marketing strategie is:

 

Content voorkeuren

Lezen ze liever langere of kortere tekst? Zien ze liever een foto of een video? Zo kun je veel verschillende content combinaties bedenken. Soms is dit ook afhankelijk van het social media platform dat je hebt gekozen. Zo kun je op Instagram bijvoorbeeld ‘reels’ maken, en op LinkedIn kun je slideshow posts maken.

 

Tone of voice

Hoe spreek je mensen aan? Soms gebruiken bedrijven op social media een informele aanspreekvorm, maar op de website een formele vorm. Zorg dat je hier een lijn in trekt! Maar het gaat niet alleen om de aanspreekvorm, maar ook om schrijfstijl. Gebruik je bijvoorbeeld wel emoji’s of niet? Zijn er woorden die je altijd op een bepaalde manier wil gebruiken?

 

Interesses

Het doel dat je hebt vastgesteld voor je strategie en de interesses van je doelgroep zijn belangrijk om met elkaar te combineren. Door in te spelen op de interesses zorg je dat je doelstelling ook daadwerkelijk gehaald wordt.

Aan de slag met je social media marketing strategie

Nu je de basis hebt bepaald kun je aan de slag met de praktijk. De laatste twee stappen gaan dan ook over het content creatie proces en het meten van je inspanningen. Tijd om vette content te schrijven dus!

4. Structuur aanbrengen in je social media marketing proces

Veel mensen denken dat structuur betekent dat je niet creatief kunt zijn, maar het tegenovergestelde is waar. Door structuur aan te brengen in je proces zorg je ervoor dat je creativiteit om social media content te genereren juist constant geprikkeld wordt, en niet alleen wanneer jij je geïnspireerd voelt. Hiermee voorkom je dat je het ene moment heel vaak content op je socials kan plaatsen, en het vervolgens weer wekenlang stil is. Bovendien heeft onderzoek bewezen dat werken binnen bepaalde beperkingen (zoals de doelstelling die je hebt gekozen of een bepaald onderwerp waar je op wil focussen) ervoor kan zorgen dat je extra creatief moet zijn, omdat je mogelijkheden beperkt zijn.

 

Het aanbrengen van de structuur kun je op verschillende manieren doen. Het kan heel goed zijn dat je even moet zoeken naar een manier die werkt voor jouw team. Probeer vooral verschillende manieren uit! Sommige teams vinden het fijn om zich een paar uren af te zonderen in een creatieve sessie, terwijl anderen liever eigen ideeën bedenken en die vervolgens in een korte en efficiënte meeting bespreken en uitwerken.

 

Verder is het ook belangrijk om structuur aan te brengen in de planning en plaatsing van je content. Zo kun je een tool of Excel bestand gebruiken om bij te houden op welke datum je welke inhoud wil posten op welk kanaal. Voor het plaatsen van de content kun je tools als Hootsuite inzetten. Hiermee kun je posts inplannen voor een moment in de toekomst, zodat je niet altijd stil hoeft te staan bij het plaatsen van een post. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van een content planning in Asana.

5. Meten is weten

Heel tof, die knallende social media strategie die je hebt neergezet, maar je wil natuurlijk ook weten wat je inspanningen precies opleveren. Meten is ten slotte weten. Eigenlijk alle social media platformen bieden enige vorm van analytics waarbij je bijvoorbeeld kunt zien hoe goed een specifieke post presteert of hoe het verloop van het aantal volgers is.

 

Maar er zijn veel meer manieren om het succes van je post op social media te meten.

 

UTM tags toevoegen aan je link

Om te meten hoe een link in je post presteert kun je een UTM link aanmaken. Zo kun je in Google Analytics terugzien of er geklikt is op een link via een specifiek platform en bij welke campagne deze link hoort. Je kunt een UTM link aanmaken via deze tool.

 

De tracking van je social planning tool

Zoals we eerder al schreven kun je gebruik maken van een planning tool voor je social media berichten. Vaak bieden deze tools ook analytics gegevens over de posts die je geplaatst hebt. Afhankelijk van de tool die je gebruikt zijn deze overzichten vaak iets gebruiksvriendelijker. Bovendien heb je in een tool het overzicht van al je gekoppelde social accounts, zonder dat je de analytics van je verschillende social kanalen naast elkaar moet houden.

 

Dashboards

Je kunt met verschillende tools dashboards maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Google Data Studio. Hiermee kun je een dashboard maken met precies de informatie die jij nodig hebt over je social media. Je kunt de UTM links die je hebt ingesteld tracken, en direct analytics data uit verschillende social kanalen inladen in je dashboard.

Met de deze stappen zet je een knallende social media marketing strategie neer. Begin dus altijd met het neerzetten van een sterke basis en weet waar je aan begint wanneer je aan de slag gaat met social media. Zorg vervolgens dat je een goede structuur hanteert voor je content proces zodat je ook daadwerkelijk je strategie tot uitvoering kunt brengen. Wees niet bang om bij te sturen wanneer uit je metingen blijkt dat je strategie toch niet tot de gewenste resultaten leidt! Met iedere post die je plaatst leer je meer over je doelgroep en de dingen die voor hen wel of niet werken.

 

Samen werken aan jouw social media marketing strategie?

Wil je meer weten over social media marketing strategie of ben je op zoek naar specifiek advies voor jouw bedrijf? Neem gerust eens contact met ons op, we laten je graag zien waar jouw kansen liggen!

Deze site wordt beveiligd door reCAPTCHA en het Google Privacy-beleid en de servicevoorwaarden zijn van toepassing.