Hoe werkt een social media alogritme?

26-07-2021 door Maaike

 

De social media platforms die we gebruiken maken allemaal gebruik van een eigen algoritme. Dit algoritme zorgt ervoor mensen precies de content te zien krijgen die past binnen hun eigen interesses en voorkeuren. Bekijk je op Tik Tok veel filmpjes over honden? Dan krijg je nog meer honden! Blijf jij vaker hangen op filmpjes met katten? Dan zegt Tik Tok, nog meer katten voor jou! In dit artikel leggen we je uit wat een algoritme precies is. We gaan dieper in op de algoritmes van een aantal populaire social media platformen. En natuurlijk geven we je tips, zodat jij weet hoe je het algoritme voor jouw bedrijf kunt laten werken!

Wat is een social media algoritme precies?

Een goede strategie begint met een goed plan. Zorg dus dat je de eerste stappen goed op papier hebt voor je van start gaat.

Algoritmes voor social media zijn een manier om berichten in de feed van een gebruiker te sorteren op relevantie in plaats van op publicatietijd.

Wat dit betekent is dat sociale netwerken prioriteit geven aan inhoud op basis van de waarschijnlijkheid dat de gebruiker deze content ook echt willen zien.

Vóór de overstap naar algoritmes, toonden de meeste social media-feeds berichten in omgekeerde chronologische volgorde. Kortom, de nieuwste berichten van accounts die een gebruiker volgde, kwamen als eerste naar voren. Op sommige social media platformen kun je nog steeds kiezen voor sortering op meest recente berichten.

De social media bepalen dus op basis van je gedrag welke content je te zien krijgt. Je hebt vast wel eens de voorgestelde video’s sectie voorbij zien komen toen je YouTube gebruikte. Ook dit is gebaseerd op de video’s die jij al eerder bekeken hebt. De voorgestelde video’s gaan over soortgelijke onderwerpen. Om te bepalen of iets over een onderwerp gaat dat een gebruiker interesseert kijkt het algoritme naar elementen als categorieën, hashtags en trefwoorden.

Waarom maken social media gebruik van algoritmes?

Social media maakten niet altijd gebruik van algoritmes. De reden dit tegenwoordig wel gebeurt klinkt eigenlijk heel logisch.

Toen social media nog in de kinderschoenen stond was de hoeveelheid content die geplaatst werd nog erg overzichtelijk. Het was toen nog eenvoudig om de updates van de mensen die jij volgde bij te houden. Hoe meer mensen en bedrijven gebruik gingen maken van social media, hoe meer content er kwam. Het werd bijna onmogelijk om alle content in chronologische volgorde bij te houden. Hierdoor misten veel mensen berichten van personen of bedrijven die ze wel graag wilden zien. Het algoritme bood de oplossing! Als jij altijd de foto’s van je beste vriendin liked zodra ze deze plaatst op Instagram, dan zorgt het algoritme dat haar foto’s bovenaan je tijdlijn voorbij komen.

 

De kritiek op social media algoritmes

Een belangrijke reden waarom algoritmes veel kritiek krijgen is vanwege hun impact op het bereik.

Spoiler alert: algoritmes zijn niet perfect.

Er zijn veel voorbeelden van algoritmes die (ogenschijnlijk) willekeurig inhoud op social media "verbergen", ondanks dat er constant wordt gewerkt aan optimalisatie van het algoritme. Hier tegenover staan voorbeelden van video’s op YouTube die uit het niets miljoenen views genereren nadat ze aan schijnbaar willekeurge kijkers zijn aanbevolen.

Naast de niet perfecte werking van algoritmes is er meer kritiek. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat algoritmes voor social media bestaan om merken aan te sporen te betalen voor social ads. Als bedrijven de doelgroep niet organisch kunnen bereiken, zullen ze in plaats daarvan advertenties gebruiken. Dit levert de social kanalen natuurlijk meer geld op.

Als marketeer weet je vast dat veranderingen in de manier waarop algoritmes voor social media prioriteit geven aan betaalde en organische inhoud, een enorme impact kunnen hebben.

Ondanks deze kritiek op de algoritmes van social media zullen we het er als marketeers toch écht mee moeten doen. Dit betekent dat we moeten leren wat algoritmes "willen" en ook wat ervoor kan zorgen dat inhoud als van lage kwaliteit of irrelevant wordt beschouwd voor ons publiek.

Hoe laat je social media algoritmes voor jou werken?

Een algoritme lijkt misschien een hindernis, maar als je ze leert begrijpen kun je precies de berichten maken de het algoritme wil zien! We zetten hieronder een aantal belangrijke elementen van algoritmes op een rijtje waarmee jij kunt zorgen dat je berichten worden opgepikt!

Hoewel ieder algoritme weer anders werkt, er zijn een aantal algemene strategieën die je kunt toepassen om algoritmes te slim af te zijn.

1. Stel vragen en moedig comments van je volgers aan

Engagement (zoals comments, likes en shares) op je posts werkt als een sneeuwbaleffect voor algoritmes. Dat wil zeggen, hoe meer betrokkenheid jouw content krijgt, hoe groter de kans dat het wordt beloond door het algoritme.

Eén van de gemakkelijkste manieren om betrokkenheid te stimuleren is door vragen te stellen aan je volgers. Door je volgers bijvoorbeeld te vragen om zelf een vraag te stellen over een bepaald onderwerp creëer je ook direct een bron van inspiratie voor toekomstige content. Bovendien is dit een gemakkelijke manier om interacties aan te moedigen en tegelijkertijd contact te maken met je volgers.

2. Optimaliseer de timing van je berichten

Om het sneeuwbaleffect van engagement te creëren is het belangrijk om je berichten te plaatsen op een tijdstip dat je publiek actief is. Timing is een enorm belangrijke factor bij het bepalen hoeveel betrokkenheid content krijgt.

Er zijn veel verschillende bronnen te vinden die beweren de beste tijden voor posts te kunnen bepalen. Toch zie je in de praktijk vaak dat dit per bedrijf nog kan verschillen. Welke tijd het beste werkt voor jou hangt af van het netwerk en van wie jouw doelgroep precies is. Om er achter te komen welke tijd voor jou het beste werkt kun je een tijdje bijhouden op welke dagen en tijden je posts plaatst. Vervolgens kijk je naar het aantal likes, comments en shares op deze posts. Zo kun je zien welke tijden goed werken, en welke iets minder.

3. Tag andere accounts in je berichten

Simpel gezegd, het taggen van andere accounts dient als een soort uitnodiging voor andere gebruikers om uw inhoud te bekijken en hopelijk te delen. Als je een ander bedrijf, merk of klant vermeldt, zorg er dan wel voor dat je zeker weet dat je het goede account tagt.

Dezelfde logica schuilt achter berichten waarbij volgers worden gevraagd een om vrienden en familie te taggen als reactie op een vraag of opmerking. Dit soort berichten zijn vooral handig voor grote promoties zoals weggeefacties.

4. Gebruik passende hashtags

Hashtags geven aan waar je content over gaat en zorgen ervoor dat mensen de content kunnen vinden op basis van het onderwerp, zonder dat ze jouw merk volgen. Je voegt de content als het ware toe aan een zoekbare categorie. Hierdoor wordt het waarschijnlijker dat mensen die geïnteresseerd zijn in die tag jouw bericht te zien krijgen.

Er is veel discussie over wat "optimaal" voor het gebruik van hashtags, Als vuistregel geldt dat het gebruik maken van één of twee hashtags per bericht goed is om als standaard aan te houden. Zodat wordt je post in ieder geval in twee categorieën ingedeeld.

5. Bepaal je content ritme

Het maakt niet uit op welke social media je actief bent, het streven is altijd om een actief account neer te zetten voor je volgers. Dit is belangrijk voor het ‘cheaten’ van het algoritme omdat de algoritmes accounts belonen die regelmatig posten in plaats van zo nu en dan.

Om te zorgen dat je regelmaat houdt in het posten van content is het belangrijk om een content kalender te maken en deze consistent bij te houden. Houdt hierbij wel rekening met de hoeveelheid tijd en geld die je beschikbaar hebt om te besteden aan het creëren en plaatsen van content. Probeer een balans te vinden in actief zijn op social media en je beschikbare middelen.

6. Wees je bewust van het effect van links

Het gebruik van een link in je post kan effect hebben op het bereik van je post, en daarmee de hoeveelheid engagement die de post genereert.

Dit werkt zo: de social media kanalen verkopen allemaal advertenties. De bedrijven die deze advertenties plaatsen betalen per vertoning of klik op deze advertentie. Het is dus in het belang van het social media platform om jou zo lang mogelijk op hun site te houden, omdat je dan meer advertenties te zien krijgt. Om deze reden straffen algoritmes posts met links die weg leiden van het platform soms af. Met name LinkedIn staat hierom bekend. Probeer dus ook regelmatig posts te plaatsen zonder links erin!

7. Let op hoe je links presenteert

Ook de presentatie van links (wanneer je ze toch gebruikt) is erg belangrijk. Door context toe te voegen aan je link zal het algoritme de post met de link beter beoordelen dan in een post waar weinig tot geen context bij geboden wordt.

Let ook op dat je het gebruik van ‘verkooptaal’ beperkt. Gebruik niet te veel termen als ‘koop nu’ of ‘bestel hier’. Algoritmes kunnen dit soort teksten markeren als te verkopend, wat een negatief effect heeft op de score. Producten en diensten promoten op social media is geen probleem, maar denk dus goed na over hoe je het bericht hierover verpakt.

8. Meet je social media-prestaties

Zonder analyse is het onmogelijk om te weten hoe de verschillende social media-algoritmes jouw inhoud behandelen. Je kunt statistieken inzien via de social media platformen zelf, maar er zijn ook verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om de analyse te maken. Door trends en pieken in betrokkenheid te spotten, kun je zelf bepalen wat wel of juist niet werkt op basis van je betrokkenheidspercentage. Hoe meer gegevens je kunt verzamelen, hoe beter.

LinkedIn post impressies

Vergeet natuurlijk niet om ook vooral te kijken naar wat jouw doelgroep graag ziet! De sleutel voor succes is het vinden van een balans tussen wat een algoritme wil en het creëren van boeiende inhoud voor je doelgroep.

Als laatste, zorg dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen rondom de algoritmes. Er vinden regelmatig updates plaats en dit kan je resultaten beïnvloeden als je er niet van op de hoogte bent!

 

Samen werken aan jouw social media marketing strategie?

Wil je meer weten over social media marketing strategie of ben je op zoek naar specifiek advies voor jouw bedrijf? Neem gerust eens contact met ons op, we laten je graag zien waar jouw kansen liggen!

Deze site wordt beveiligd door reCAPTCHA en het Google Privacy-beleid en de servicevoorwaarden zijn van toepassing.