Inbound marketing en content marketing voor B2B
Bij veel B2B bedrijven is koude acquisitie nog steeds een belangrijke bron voor het binnenhalen van leads. Inbound marketing brengt hier verandering in. Content marketing laat mensen kennis maken met je merk, zonder dat ze gelijk een verkoper aan de lijn te krijgen.
Bekijk het zo, wanneer je in de stad rondloopt om te winkelen wil je ook niet dat een medewerker uit een willekeurige winkel naar je toe komt om te vragen of je zijn producten wil kopen. Wanneer je die winkel zelf binnenstapt en interesse hebt in een product is dit heel anders. Als de verkoper dan naar je toe komt zal je open staan voor zijn kennis en hulp.
De interesse van de potentiele klant is in het voorbeeld hierboven heel makkelijk te meten. Misschien denk je dat dit digitaal een stuk lastiger is, maar dit hoeft niet zo te zijn. Door het inzetten van de juiste tools kun je nauwkeurig zien hoe geïnteresseerd mensen in jouw merk zijn. Wanneer ze verschillende fasen hebben doorlopen en duidelijk interesse tonen in jouw bedrijf en producten is het de beurt aan je sales team. Zij kunnen contact opnemen, maar het is niet langer koude acquisitie. Het contact heeft al kennis gemaakt met jouw bedrijf en is oprecht geïnteresseerd in je producten of diensten. Ze zijn ten slotte jouw ‘winkel’ zelf binnen gestapt!