Wat is het verschil tussen inbound marketing en content marketing?

content marketing

Je hebt misschien zowel de term inbound marketing als content marketing wel eens voorbij zien komen. Maar wat betekenen beide termen nu eigenlijk? En hoe kun je beide het beste inzetten voor jouw B2B onderneming? Daar vertellen we je graag meer over.

Wat is content marketing?

Van de twee termen is content marketing misschien wel de bekendste, en veel mensen zullen hier wel een bepaalde voorstelling bij hebben. Content is eigenlijk alle inhoud die jij als merk naar buiten brengt, van blogs zoals deze, tot video’s, mailings, podcasts, PDF’s, e-books en nog veel meer. Je houdt rekening met alle verschillende kanalen die je tot je beschikking hebt en bepaalt op basis van je kennis over je doelgroep waar en wanneer je content het beste kunt inzetten. Met deze content betrek je hen bij je merk en stimuleer je ze om uiteindelijk acties te ondernemen die voor jouw bedrijf waarde opleveren.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is de strategie die ten grondslag ligt aan de manier waarop je je content marketing aanpakt. Door content marketing aan te pakken op de inbound manier ga je uit van het creëren en distribueren van relevante, waardevolle inhoud en ervaringen waarmee je de doelgroep kunt boeien en aan je kunt binden. Hierbij kijk je niet alleen naar het pad van kennismaking met je merk tot aan het klant worden, maar ook na het stuk wat daarna komt. Want een tevreden klant komt terug, maar kan ook jouw gratis visitekaartje zijn naar nieuwe potentiële klanten.

Content marketing als onderdeel van inbound marketing

Inbound marketing strategieën maken dus gebruik van content marketing. Om een doelgroep aan je te binden met interessante verhalen en om boeiende ervaringen voor hen te creëren heb je content nodig. Op welke manier je dit inzet is afhankelijk van je doelgroep (en natuurlijk van de mogelijkheden die binnen jouw handbereik liggen). Content marketing is dus eigenlijk de brandstof van jouw inbound marketing strategie. Zonder content geen aanvoer van nieuwe leads, en zonder strategie publiceer je content zonder duidelijk doel.

Inbound marketing en content marketing voor B2B

Bij veel B2B bedrijven is koude acquisitie nog steeds een belangrijke bron voor het binnenhalen van leads. Inbound marketing brengt hier verandering in. Content marketing laat mensen kennis maken met je merk, zonder dat ze gelijk een verkoper aan de lijn te krijgen.

 

Bekijk het zo, wanneer je in de stad rondloopt om te winkelen wil je ook niet dat een medewerker uit een willekeurige winkel naar je toe komt om te vragen of je zijn producten wil kopen. Wanneer je die winkel zelf binnenstapt en interesse hebt in een product is dit heel anders. Als de verkoper dan naar je toe komt zal je open staan voor zijn kennis en hulp.

 

De interesse van de potentiele klant is in het voorbeeld hierboven heel makkelijk te meten. Misschien denk je dat dit digitaal een stuk lastiger is, maar dit hoeft niet zo te zijn. Door het inzetten van de juiste tools kun je nauwkeurig zien hoe geïnteresseerd mensen in jouw merk zijn. Wanneer ze verschillende fasen hebben doorlopen en duidelijk interesse tonen in jouw bedrijf en producten is het de beurt aan je sales team. Zij kunnen contact opnemen, maar het is niet langer koude acquisitie. Het contact heeft al kennis gemaakt met jouw bedrijf en is oprecht geïnteresseerd in je producten of diensten. Ze zijn ten slotte jouw ‘winkel’ zelf binnen gestapt!

Op deze manier vormen inbound marketing en content marketing beide een puzzelstukje van een sterke marketing strategie. Net zoals verschillende talenten een team sterker maken vullen verschillende marketing elementen zoals inbound en content elkaar aan. De kunst is om aan de juiste knoppen te draaien om resultaten te behalen. 

 

 

Pssst...

Wil je meer weten over de waarde van inbound en content marketing en hoe je dit voor jouw bedrijf optimaal kan inzetten? Laten we elkaar dan snel eens spreken! Klik op de knop voor koffie ;)

Neem contact op